Kutyák megfigyeléses tanulása gazdáik segítségével tárgymanipulációs feladatban
(Kubinyi Enikő, Topál József, Miklósi Ádám és Csányi Vilmos)

87 családi kutya részvételével zajlott a kísérlet, melynek során a feladatuk egy labda megszerzése volt. Miután egy teljes demonstrációt hajtott végre a kutya gazdája és a kutyák ezt végignézték (10 alkalommal megnyomott egy kart a gazda a dobozon, aminek következtében kigurult belőle a labda) a legtöbb kutya hamarabb és többször érintette meg a kart összehasonlítva a doboz többi részével, és a kar segítségével szerezték meg a labdát. A 3 kontroll csoportban (a gazda csak megérinti a kart, a doboz tetejét, vagy egyáltalán nem ér a dobozhoz) résztvevő kutyák ezzel szemben egyéni módszerekkel próbálták megoldani a problémát. A labda megjelenésének hiánya (a gazda megnyomta a kart, de nem gurult ki labda a dobozból), és a demonstráció utáni játék elmaradása (alaphelyzetben a gazda a demonstrációt követően labdázott a kutyájával) nem befolyásolta jelentősen a kutyák tanulási teljesítményét. Ez alapján valószínűleg a kutyáknál a szociális tanulás megjelenéséhez elegendő, ha a demonstráció kimenetelét megtapasztalhatják.

Az eredeti cikk megtalálható a kutyaetológia.elte.hu honlapon
 
sitemap